سفارش تبلیغ
صبا ویژن

اینورتر چگونه کار می کند؟

اینورتر چگونه کار می کند؟

در مرحله اول می توانید شکل موج ولتاژ ورودی را مشاهده کنید. در صورتی که شبکه فشار ضعیف رایج در ایران که به صورت موج سینوسی vAC400 و Hz50 می باشد به عنوان منبع تغذیه به ورودی اینورتر متصل شود. در جاده ورودی و قبل از رسیدن به پل دیودی (یک طرفه) می توان اجزای مختلفی را قرار داد. برخی از سازندگان وریستورهای کوچک را در این مسیر قرار می دهند تا درایو بتواند تا حدی از خود در برابر اضافه ولتاژهای جزئی محافظت کند. اما این موج سینوسی پس از عبور از اجزای ثانویه درایو به اولین ماژول اصلی یعنی پل دیود می رسد.

پل دیودی مسئول اصلاح است. یکسو کننده یا مبدل نام های دیگری است که به این ماژول داده شده است. یکسوسازی یعنی تبدیل موج متناوب AC به موج مستقیم DC. اصطلاحاً یکسوسازی با قطع موج ورودی توسط دیودها امکان پذیر است، در نتیجه همانطور که در شکل موج شماره 2 مشاهده می کنید، موج DC به دست آمده در خروجی پل دیودی غیر یکنواخت است. در همین حال، IGBT ها به عنوان ماژول خارجی اینورتر، نیاز به یک موج DC صاف و یکنواخت دارند تا بتوانند به درستی کار کنند.

خازن ها از جمله اجزای اینورتر هستند. این تجهیزات علاوه بر کاربردهای فراوان دیگر مانند تصحیح ضریب توان و جبران ولتاژ موضعی، قابلیت صاف کردن و حذف ریپل (عدم یکنواختی) امواج را نیز دارند. موج تولید شده توسط پل دیودی (یکسو کننده) در مرحله 2 به خازن های موجود در لینک DC منتقل می شود و خازن ها کار بسیار خوبی در صاف کردن موج انجام می دهند به طوری که همانطور که در شکل 3 مشاهده می کنید، یک موج DC تقریبا صاف و یکنواخت.

IGBT ها ماژول اصلی درایو هستند که به آن اینورتر نیز می گویند. اینورتر یعنی مبدل موج DC به موج AC با فرکانس دلخواه. پس از دریافت شکل موج DC مرحله 3، IGBT ها با سوئیچینگ و تولید پالس های مربعی، یک موج سینوسی خروجی AC با فرکانس دلخواه ایجاد می کنند. این روش مدولاسیون پهنای باند (PWM) نامیده می شود. IGBT ها یکی از پیشرفته ترین تجهیزات الکترونیکی قدرت هستند و هر چه سرعت سوئیچینگ آنها بیشتر باشد، موج AC مطلوب تری برای ما ایجاد می کنند. شکل موج شماره 4 موج خروجی نهایی اینورتر است که فرکانس آن متغیر بوده و به موتور اعمال می شود.

اینورتر آیمستر