سفارش تبلیغ
صبا ویژن

مسائل فنی کشت گل رز

گل رز به عنوان ملکه گل ها از زمان های قدیم مورد توجه بشر بوده است. در آن زمان مصارف دارویی آن اهمیت بیشتری داشت، اما به تدریج کشت و کار در باغ ها گسترش یافت. علاقه و تمایل انسان به داشتن این گل در تمام فصول سال باعث شد که در گلخانه تولید شود. در حال حاضر گل رز یکی از محبوب ترین گل های دنیاست و از نظر تولید در صدر قرار دارد.


مشخصات گیاه شناسی:


گل رز از خانواده گل سرخ است. این گیاهان در نقاط وسیعی از کره زمین پراکنده شده اند و از نظر نحوه رشد، شکل بوته و تولید گل به رزهای مینیاتوری، غیرفعال، هیبریدی، فلورینبدا، درختچه ای، کوهنوردی و خزنده تقسیم می شوند.

جنس رز دارای 120 گونه است که از مناطق سردسیر شمالی به مناطق نیمه گرمسیری پراکنده شده اند. در تولید گل رز شاخه بریده در گلخانه ها از انواع هیبریدی چای و فلورینبدا استفاده می شود که گل های انتهایی تولید می کنند. گل های شاخه بریده به سه دسته اصلی تقسیم می شوند.

1- چای هیبرید: گل رز تک شاخه با قطر گل 9 سانتی متر یا بیشتر.

2- دلهای شیرین: گل رزهایی که قطر گل آنها کمتر از 9 سانتی متر است را می گویند

3- گل رز را اسپری کنید: حداقل 3 جوانه روی یک شاخه.

در بررسی روند رشد این گروه ها در هلند مشخص شده است که چای هیبرید در سال 2000 نسبت به سال 1999 حدود 2 درصد افزایش یافته است. اما سطح انواع قلب شیرین رو به کاهش است، اما با وجود این، برخی از گونه ها در حال رشد هستند. خوب (ساشا و اسیمو). رزهای اسپری نیز کمتر از 3 درصد از تولید هلند را شامل می شود.


گل رز در همه رنگ ها دیده می شود و تنها یک استثنا در این مورد وجود دارد و آن عدم وجود رز آبی است. در انواعی که گلهای انتهایی تولید می کنند (چای هیبرید، فلورینبدا، پسیو، مینیاتوری) هر سال شاخه های جدیدی از جوانه های سال قبل رشد می کنند و پس از تولید گل در انتهای شاخه، رشد آن متوقف می شود و تازه می شود. شاخه ها دوباره از زیر گل رشد می کنند جوانه هایی در زیر گل تولید می شوند که بسته به تنوع و شرایط آب و هوایی ممکن است گل بدهند یا ندهند. برخی از انواع گل رز گلهای دائمی هستند و در اکثر فصول سال گل می دهند، اما بیشتر گونه ها در هوای خنک بهار و پاییز گل می دهند. رزهای گلخانه ای در تمام طول سال قادر به تولید گل هستند و فقط باید شرایط مناسب رشد برای آنها فراهم شود.


1- شاخه ای بلند و محکم که قابلیت محکم نگه داشتن گل را دارد. 2- اندازه و رنگ مناسب گل که مخصوص واریته مورد نظر است. 3- یکنواختی در مرحله برداشت گلها 4- عاری از هرگونه تغییر رنگ، سوختگی، آفات و بیماریهای گلها 5- یکنواختی در سایز شاخه ها 6- اندازه، کیفیت، ظاهر مناسب مخصوص رقم.

مسائل فنی کشت گل رز

بسیاری از ارقام گل رز به دلیل زیبایی، ماندگاری، شکل گل و شاخساره برای استفاده به عنوان گل شاخه بریده مناسب هستند و ارقام آن به ویژه برای برداشت و مصرف به عنوان گل شاخه بریده مناسب هستند. گل های شاخه بریده رز سال هاست که به دلیل زیبایی و تنوع در صدر تجارت جهانی گل و گیاه قرار دارند و شاید گل فروشی در دنیا پیدا نکنید که در میان گل هایش گل رز نباشد. از ارقام هیبرید چای برای تولید گل های شاخه بریده استفاده می شود. با داشتن گلخانه مناسب می توان در تمام طول سال تولید کرد. معمولاً در هر متر مربع 7 بوته برای تولید گل های شاخه دار کشت می شود و پس از گذشت 3 تا 5 ماه از کاشت نهال پیوندی (استنتینگ) استفاده می شود. گیاهان مادر وارداتی معمولاً به دو صورت پیوند می‌شوند و پیوند می‌شوند، یکی پیوند شکمی که در بوته‌های گل رز نیم‌ساله که به صورت روت‌بال به فروش می‌رسد انجام می‌شود و دیگری پیوند به روش پیوند نیم‌ساله است. باید دانست که نتیجه استنت گذاری و پیوند را استنت گذاری می گویند.